Varen in FRANKRIJK OVERWINTEREN IN FRANKRIJK
DEEL 1
In de winter is het
niet mogelijk om te varen op bijna alle
kanalen in Frankrijk. Alleen waar de
grote scheepvaart nog actief is zoals op de grote rivieren en een paar belangrijke
kanalen tussen Parijs en de kust naar de
Rijn zijn dan nog bevaarbaar.
Meestal vanaf half
November worden de sluizen niet meer bediend. Pas in de tweede helft van Maart
komt de bediening weer op gang.
In de Vogezen/Elzas
en in het hogere deel van de Bourgogne kan het dan ook goed vriezen en wekenlang kan er ijs ontstaan in die
kanalen. Dan zijn ook de deuren van de sluizen niet goed meer te bedienen. Ook
de kleppen zijn dan nauwelijks meer werkzaam
Deze havens waren :
Jean de Losne Can de Bourgogne |
Deze Port de Plaisance in het kleinste stadje van
Frankrijk kenmerkt zich vooral in de
zomer door de grote bedrijvigheid welke nu eenmaal hoort indien een aantal
jachthavens en een grote verhuurmaatschappij van boten zich hebben
geconcentreerd in en rondom de oude vluchthaven welke vroeger werd
gebruikt door de vrachtschepen in de
winter om zich te beschermen tegen de ijsgang op de rivier. Bovendien konden er
in sommige jaargetijden hele zware stromen staan omdat de rivier nog niet gekanaliseerd was in
die mate zoals het nu is. Het was dan
voor die schepen niet mogelijk om nog verder stroomopwaarts te kunnen varen.
Er zijn in de
vroegere vluchthaven een drietal bedrijven , H2O, Blanquart en een grote
verhuurmy.( le Boat) De ingang is via de
Saône vlak voor de sluis naar het Canal de Bourgogne aan SB. Onder een brug
door. De haven ligt voor 40 % vol met
drijvende steigers. Ca 230 plaatsen bij “H2O”
en ca 100 bij “Blanquart”.Het hele jaar open.Alle voorzieningen zijn aanwezig.
De Saone bij St Jean de Losne |
Bij
H2O is men de laatste jaren een stuk
klantonvriendelijker geworden door de agressieve manier van geld ophalen.
Onpersoonlijk. H20 herbergt behalve een vrij grote watersportwinkel, welke
Blanquart trouwens ook heeft, een scheepsmakelaardij. Dit bedrijf heft echter behoorlijk hoge liggelden en
kosten voor elektra tijdens de verkoop. Grotere schepen boven de 20 m worden
naar de Oude sluis verwezen ca 5 km verderop de rivier af.
Ingang St Jean de Losne naar het grote dok met de marina s |
Op de Saône zelf kan men in dit stadje aan de openbare
kade liggen, de Quai national, Deze is ook
het hele jaar open. Ca 10 plaatsen . Voor Elektra en water moet men betalen. Ca
E 10,- /10 uur. In de zomer zijn hier ook een aantal feesten en diverse
roeiwedstrijden.
Reparatiebedrijven, eigendom
van Blanquart, H2O en Atelier Fluvial . Alle gelegen aan het Canal de Bourgogne
direct achter de eerste sluis. Daar ligt ook een dok met een capaciteit voor
twee peniches. Hier alle reparatie, verbouwing en een aantal grote kranen en
travellifts tot 65 ton. Ook nog een slipway. Winterberging op de wal en in het
water.
![]() |
De "Oude sluis" H2O St Jean de Losne |
In de Oude sluis , beheert door H2O, welke trouwens ook
een grote nieuwe haven in Auxonne beheert, liggen een dertigtal grote luxe
motors. Daar ook elektra en water. Ca 30 min lopen van het stadje
Met de tjalk Hendrika Celina varen door Frankrijk.
Overwinteren in Frankrijk deel 2-3-4-5-
Met de tjalk Hendrika Celina varen door Frankrijk.
Overwinteren in Frankrijk deel 2-3-4-5-
Geen opmerkingen:
Een reactie posten